نداء لكل قيادات هذا السيرفر

• السلام عليكم ورحمة الله وبركاته :-

نظام اللعبه بالوقت الحالي لايسع الا لثلاث ملوك بالتحالف الواحد وهو مادعا الى استنزاف بالعده والعتاد وعدم وجود قوه تستحق الذكر حتى الان والدليل احصائيات افضل 10 لاعبين

هناك مفهوم خاطيء للبعض وهو التوسع بالممالك او الاجبار بالقوه لكن هل تستطيع السيطره بشكل كامل على الحكام بعد مااخذتهم بالقوه هل تتوقع منهم وقفه او مسانده لك في حال تم الهجوم على مملكتك

مايحصل الان هي معارك بين مملكتين متجاورتين وهذا مااضعف قوة السيرفر بالوقت الحالي .. نعم هناك ممالك استطاعت ان تتوسع بدون مشاكل وهذا ماخلق تباين في القوى بين الممالك بشكل كبير

لنترك كل هذا جانباً ولنجد حلول عاجله للاستعداد للمعجزه وهي توزيع المناطق بنظام اللعبه القديم بغض النظر عن نظام هذا السيرفر .. نعم نظامه اجبرنا على تعدد التحالفات لمحدودية الملوك بالتحالف الواحد

ولكنه لن يمنعنا من تشكيل روابط في كل قطاع واقصد به الجهات الاربعه المعروفه (شمال شرق ~ شمال غرب ~ جنوب شرق ~ جنوب غرب ) مع وجود 7 معجزات موزعه على هذه الجهات .. هناك تحركات من البعض تستحق الشكر لاجتهادها بالسيطره باسم تحالف واحد ولاداعي لذكرها كي لانعطي دعايه لها

والقصد من هذا الموضوع هو

1-ايجاد حل لنا لقتل الملل والتشتت الحاصل

2- التفرغ لتوحيد كل قطاع والاستعداد بالتجييش

3- اتاحة فرصه للاعبين الجدد والمتاخرين في التطوير للاستمرار

4- خلق منافسه خاصه بنا في السيرفر بغض عن النظر عن نظامها الحالي بداية من مرحلة التوحيد للقطاع ونهاية للدفاع عن المعجزه

اتمنى ان يصل هذا الموضوع لاكبر شريحه في هذا السيرفر وان نجد تجاوب منهم فالموضوع موجه للاعبين فقط (ملوك وحكام) وللمصلحه العامه ونرى منافسه ووقوف مؤقت وتوحيد تحالفات مختلفه في منطقه واحده

وشكراً

[SIZE=6]لست من ثقآفة !
    ... الإنتقآم !!
    ولكن أؤمن بإن البعض !
    يحتآج لكـسرهة ..
    ع ـين !!![/SIZE]

• السلام عليكم

شكرًا أبو نايف على الموضوع المهم.

للأسف لم يستطع الكثيرون أن يفهموا تكتيك اللعبة الجديدة وما زالوا يحاولون لعبها بطريقة ترافيان القديمة وهذا خاطئ.

أحد الأخطاء الموجودة مثلًا: مهاجمة عضو المملكة غير الفعال لنهب موارده ما يخرجه من المملكة وبالتالي تقل مساحة نفوذ المملكة بانخفاض سكانها!
    صحيح أن التحالفات تضم الآن 3 ملوك فقط، لكن من المفروض أن تضم مملكة كل من هؤلاء الملوك عددًا من الحكام الذي يدخلون هذا التحالف تلقائيًا - وبالتالي يكبر التحالف بزيادة توسّع المملكة نفسها. وهذا يجب أن يتم عمله بالتوازي بين الحرب والسياسة!

أرجو لكم النجاح في مساعيكم وأرجو منك إيجاد وسيلة لنتواصل معكم ونجلس جميعًا للإجابة على كل تساؤلاتكم التي تخطر في بالكم بشكل مباشر عبر جلسة "تشات" في برنامج تختارونه.

تحياتي لكم

• السلام عليكم
    نقاط تستحق الشكر لتسجيلك إياها..أبو نايف...حقيقة...
    وانا متفق تماما مع رأي الأدمن في ان تكتيكات اللعب المطبقة من الكثير (وبينهم روابط دات شان) لا تتماشي والمنطق الخاص بهذه النسخة...
    لا يشترط ضم الأقوياء هاهنا ومزرعة الضعفاء كما بالنسخ القديمة...علي العكس تماما...
    ف "البنائين"..كما أسميهم ها هنا يكونورا متميزين جدا كحكام...في التوسع بالقري وتدريب الدفاعات لدفع الكثير من الضرائب....والتي تشكل تمويلاً ممتازا للملوك لتدريب الجيوش الهجومية
    لا يفترض هنا ان يكون التحالف كله محاربين ....يلزم التقسيم تبعاً للميول والإستعداد النفسي والمعرفي ك ملوك وحكام...
    والقصة تتلخص -لربما تلخيص مخل - في المزج بين القتال والسياسة...فالممالك لا توجد بالسيوف فقط...ولكن يالإدارة التنظسمسة والسياسية...
    وعن نفسي أعتقد انه لابد من سيرفرين أو ثلاثة...قبل ان نتفهم -نحن العرب- ..للأسف.....معاني مثل التعاون والمشاركة بالقرار والعمل.....

• مرحبا اخي دين

جهودك مشكوره للامانه في مساعدة اللاعبين والرد ع استفساراتهم وتوجيههم ونعلم ان المصلحه للجميع من خلال هذا الموضوع وماعندنا مانع نجلس ونتناقش بخصوص نقاط عديده ومقترحات تصب في مصلحة هذا السيرفر
    لكن العدد محدود مثل ماتشوف وماني في موقف اتكلم عن اكثر من 1600 لاعب هذا اجحاف في حقهم .. لهذا السبب كتبت موضوع ووجهته للاعبين كي نكسب اكبر عدد من اللاعبين فكل ماكثر العدد كلما وصلنا للمحاور الاساسيه التي نسعى اليها
    فنجاح هذا السيرفر مرتبط بكم وبنا بلا شك

مرحبا اخوي وولفي

طرح جميل وقراءه وتلخيص مميز جداً .. مع وجود لاعبين مثلك وان شاءلله انهم كثر سيكون هذا السيرفر ناجح ولن ننتظر نسختين او ثلاثه

[SIZE=6]لست من ثقآفة !
    ... الإنتقآم !!
    ولكن أؤمن بإن البعض !
    يحتآج لكـسرهة ..
    ع ـين !!![/SIZE]

• انا اكتر مغامرة عندي اني اصد الهجمات عشان الناس متقلبنيش مزرعة :d

المغامره سهله ابني اكثر من مخبأ بحيث مايستفيد المهاجم من النهب وعندك مميزات بالسوق حذاء الهروب بكميات تصل الى 1200 من القوات للتهريب خليها مع البطل لحد مايكون معك عدد وقدره من الجنود للدفاع وبكذا تتخطى مرحلة هجمات النهب اللي على قريتك
    وتبداً تشوف مغامره اقوى من هذي وتوصل لمستوى اقوى ان شاءلله

[SIZE=6]لست من ثقآفة !
    ... الإنتقآم !!
    ولكن أؤمن بإن البعض !
    يحتآج لكـسرهة ..
    ع ـين !!![/SIZE]

• السلام عليكم اخى
    اولا مشكور على استعدادك الكامل ووجودك المستمر للمساعده ..
    الاخ لم يقصد ما قلته انت ولكن ..
    انا ارى ايضا سوء استخدام للنظام هنا ..
    قرى الملوك قريبه من بعضها بشكل سئ جدا مما يتوجب عليهم عمل تحالف اجبرالى لقربهم الشديد ..
    كيف تتوسع مملكه وملوكها الثلاث ف رقعه واحده ..
    بمعنى انه فى دائره قطرها 10 حقول يوجد بها اكثر من 10 ملوك ..
    اى انه عند التقسيم ستجد انه كل ملك يحوز على مالا يزيد عن 10 حقول مربعه لا يمكن ان يوجد بها اكثر من حاكم او 2 ع الاكثر ..
    كما وانه لا يمكن التوسع فهناك ملك عن يمينك وشمالك وفوقك وتحتك ..
    الملوك محاصره بين بعضها البعض ..
    احيانا يتنازل البعض ويصبحوا حكام من اجل الفائده ..
    ولكن تصبح الاخرى معضله .. واعاقه عن التوسع ..
    اولا يجب الوضع ف النظام ابعاد الملوك عن بعضها بمسافه لا تقل عن 7 الى 10 حقول .. نزلت قريتى بجوار ملك بينه وبينى حقلين .. اى توسع هنا .
    يوجد فى منطقتى بالسرفر 2 فى دائره قطرها لا يزيد عن 10 حقول حوالى 5 اتحادات كل اتحاد به 3 ملوك اكثر ملك يملك 3 حكام ...؟؟!!
    لا يهاجم الملوك او الاعضاء بعضهم البعض ولكن ...
    ف الواقع لا نستطيع الهجوم اصلا ف المعتاد ان كله منطقه تكون تحالف واحد ..
    جيرانى مباشره ليسوا ف مملكتى ولا ف اتحادى هل اهاجمهم .. وهم اصدقائى وتجارتنا معا ..
    الموضوع معقد واتمنى لو تم فهم مقصدى .. كما وان الادراه ومطورى ترافيان سيتفهمون هذه المشكله عند فحص عدد التحالفات الموجوده ..
    اعتقد انه لن تكون هناك معجزه ف هذا السرفر والفوز سيكون فقط بالنقاط
    لن يتمكن اتحاد من انشاء المعجزه .

• وعليكم السلام ..
    موضوع مميز ورائع بس فيه شويه نقط خفيفه اغلب اللاعبين بيقارنو بين الممالك وترافيان 4 او الكلاسيك او النسخ القديمه عامه النسخه مختلفه تمامآ النسخه ديه معتمده على الدبلوماسيه درجه اولي فى شويه نقط هتقدرو تستفادو فيها غناء عن الروابط لان فكره الروابط ديه صعبه شويه استبدلوها بـ الغرف السريه على حسب منطقتك جمع اكبر عدد فـ الغرفه السريه بتشيل اعداد كبيره مش زى التحالف وكمان فايدتها اكبر بتشوفو الى عليه هجومات الى قمحه خلص الى عايز جيوش بتبقى نظاميه اكثر ده + الشات الجماعى الى فيها ديه عملوها هما بديل عن الروابط يعنى نقطه انك تقسم شمال شرق غرب جنوب ديه مستحيل انتا بتقسم على الى يوفرلك الامان فـ منطقتك يعنى اختصار الكلام هتشوف النشطين فـ المنطقه عندك وتعمله غرفه سريه وتدخلو الحكام بتوعكو معاكو وفـ الشات الجماعى ترتبو بقى وتقسمو الدنيا مين دفاع مين هجوم كده

• ايه الي مضايقك فيها

معدات البطل .. اول هام ... و خاصة خوذ التدريب ... الخوذ مالها تأثير إلا لمن ايكون البطل لابسها ... يعني ما ينفع تلبس و تدرب بالخوذة و تبدلها بخوذة ثانية !!

لعبة غير هجومية ... دبلوماسية فقط و دردشة و كثر كلام

• معدات البطل .. اول هام ... و خاصة خوذ التدريب ... الخوذ مالها تأثير إلا لمن ايكون البطل لابسها ... يعني ما ينفع تلبس و تدرب بالخوذة و تبدلها بخوذة ثانية !!

لعبة غير هجومية ... دبلوماسية فقط و دردشة و كثر كلام

لو ليا حق مشاركه الحوار :) .. بـ النسبه لـ خوذه التريب انتا معاك حق فيها ولكن خوذه التدريب تعتبر مفيده اكثر للجرمان فقط ومش علشان الخوذه لا ده علشان سرعه تدريب القوات نفسها هيه بتقلل حاجه بسيطه
    النقطه التانيه النسخه هنا هجوميه ودفاعيه متحكمش على السرفر من اوله لسه محدش عمل حاحه وكله بيجرب لو حابب تشوف النسخه على حق انصحك بـ تجربه الروسي فـ تعداد اليوم الـ 50 من بدايه عمر السرفر لان بيكونو خلاص نظمو نفسهم وجيوشهم ومين دفاعى ومين هجومى وفـ نقطه بردو النسخه هنا مينفعش تهجم لوحدك علشان اعددا القوات قليله لازم تهجمو مجموعات نفس الحكايه فـ الدفاع لازم كلكو تعززو وبعدين مش هتخسر حاجه القوات الى هتموتها هتاخد نقطها مش صاحب العضويه الى هيخدها اصبر على السرفر لـ نصفه لسه الاغلب كله بيجرب وكله عايز يشوف ايه نظمها علشان كده انا بنصح محدش يهجم على حد استمتعو بيها كلكو ولما تفهموها ابقو اهجمو زى منتو عايزين

• لو ليا حق مشاركه الحوار :) .. بـ النسبه لـ خوذه التريب انتا معاك حق فيها ولكن خوذه التدريب تعتبر مفيده اكثر للجرمان فقط ومش علشان الخوذه لا ده علشان سرعه تدريب القوات نفسها هيه بتقلل حاجه بسيطه
    النقطه التانيه النسخه هنا هجوميه ودفاعيه متحكمش على السرفر من اوله لسه محدش عمل حاحه وكله بيجرب لو حابب تشوف النسخه على حق انصحك بـ تجربه الروسي فـ تعداد اليوم الـ 50 من بدايه عمر السرفر لان بيكونو خلاص نظمو نفسهم وجيوشهم ومين دفاعى ومين هجومى وفـ نقطه بردو النسخه هنا مينفعش تهجم لوحدك علشان اعددا القوات قليله لازم تهجمو مجموعات نفس الحكايه فـ الدفاع لازم كلكو تعززو وبعدين مش هتخسر حاجه القوات الى هتموتها هتاخد نقطها مش صاحب العضويه الى هيخدها اصبر على السرفر لـ نصفه لسه الاغلب كله بيجرب وكله عايز يشوف ايه نظمها علشان كده انا بنصح محدش يهجم على حد استمتعو بيها كلكو ولما تفهموها ابقو اهجمو زى منتو عايزين

شكرا أخي على الاقتباس ..

على العكس تماما الخوذ مهمة للرومان و الاغريق و اكثر فائدة لها القبلتين و مدة الوقت يوصل للدقيقة و اكثر في الجندي الواحد ... و النسخة غير هجومية مطلقا .. يكفي ان فيها مكافأة دفاع 20% من الخندق المائي للمدن و التي لا يمكن هدمه مطلقا !!

اضافة الى أن القرى لمن اتصير خاملة ايريح انتاجها .. ما أدري وين ؟!!

انا مستمر فيها و يمكن بكرى تتغير الفكرة

شكرا عزيزي

• القري لما تصير خاملة الانتاج يروح فالنهب جرب تحط تعزيز و شوف كم الهجمات الي بتجيك

• سيبك من قصه الخوذه ديه ملهاش لازمه هيه مفهاش لا خوذتين الى عدلين خوذه النقاط الحضاريه وخوذه الصحه ويعتبر الافضل النقاط الحضاريه لان معروفه الى نازل رومان او اغريق ده معتمد على مستوى الثكنه مش الخوذه
    اما نقطه انتها غير هجوميه ديه اختلف معاك فيها تمامآ لو بـ الحسابات ديمآ المقياس الهجوميه الاولى الجرمان عندك مستودع 20 + معصره 20 + القوه الهجوميه للبطل + الحصار قصه 20% خندق مائي ديه ولا هتأثر بـ حاجه وخصوصآ ان الهجوم هنا ليه تكتيك معين مينفعش تهجم عشوائي لو مش منسق مع مجموعه تأكد 100% هجومك هيفشل
    وانا متأكد انها هتعجبك لان كل واحد بيلعب بيوزر واحد بس صعب تعدد يعنى يعنى قصه عايز اكسر اكبر عدد او ادخل بـ 10 يوزرات اعمل 9 دفاع وواحد هجوم مش هتلاقي الكلام ده وده ميزتها بـ صراحه

• القري لما تصير خاملة الانتاج يروح فالنهب جرب تحط تعزيز و شوف كم الهجمات الي بتجيك

يـ باشا ده شيئ طبيعي مهو مش معقول هتعمل 1000 بهراوه ولا حتى 500 وهتخليهم جمبك ملهمش لازمه ومش هتهجم على الى فعال هتهجم على الخامل خصوصآ السرفر بطيئ ومحتاج موارد

• بالنسبة للملوك و الخريطة :
    لما يزداد نفوز الملك و يزداد كنوزه
    بيعين امراء بدورهم بيبنوا قرى بعيدة
    و بيفعلوا الخزنه فيها و بالتالى بتكبر
    المملكة كل ما تكثير كنوز الامراء .
    اذا توسيع المملكة قائم على الملك و الامراء .

• سيبك من قصه الخوذه ديه ملهاش لازمه هيه مفهاش لا خوذتين الى عدلين خوذه النقاط الحضاريه وخوذه الصحه ويعتبر الافضل النقاط الحضاريه لان معروفه الى نازل رومان او اغريق ده معتمد على مستوى الثكنه مش الخوذه
    اما نقطه انتها غير هجوميه ديه اختلف معاك فيها تمامآ لو بـ الحسابات ديمآ المقياس الهجوميه الاولى الجرمان عندك مستودع 20 + معصره 20 + القوه الهجوميه للبطل + الحصار قصه 20% خندق مائي ديه ولا هتأثر بـ حاجه وخصوصآ ان الهجوم هنا ليه تكتيك معين مينفعش تهجم عشوائي لو مش منسق مع مجموعه تأكد 100% هجومك هيفشل
    وانا متأكد انها هتعجبك لان كل واحد بيلعب بيوزر واحد بس صعب تعدد يعنى يعنى قصه عايز اكسر اكبر عدد او ادخل بـ 10 يوزرات اعمل 9 دفاع وواحد هجوم مش هتلاقي الكلام ده وده ميزتها بـ صراحه

الخوذ بالنسبة لي مهمة جدا و خاصة ان ما في احد يعرف كم اعلى نسبة تقليل تدريب ممكن ان نتحصل عليها بعد اكتمال الترقيات .. فالنسخة مازالت تحمل الكثير من المفاجأت ..

كل لاعب و استراتيجته في اللعب و كل لاعب و مفهومه في اللعبة ...

المهم ان حيكون فيه قطارات ممتعة و استفهامات و سحب كنوز ... و سرعة السيرفر ممتازة ...

شكرا عزيزي